De inside passage

Posted by on 25 juni 2013

Hoewel we op vakantie zijn ging de wekker vanmorgen erg vroeg. De inside passage ferry vertrekt namelijk om half 8, maar je moet 2 uur voor vertrek aanwezig zijn, anders kunnen ze je plek weggeven, ook al heb je al betaald. Van een eerdere gast van de b&b hadden we al gehoord dat ze pas vanaf 6 uur echt iets doen (naast inchecken), dus we bestelden de taxi voor half 6 zodat we rond 5:45 zouden kunnen inchecken. De rit ging voorspoedig, en veel goedkoper dan in Nederland, en gelukkig konden we al rond 6 uur boarden, dus heel lang hebben we niet hoeven wachten voor we de boot op mochten.

De boot vertrok wel pas om half 8, dus we hebben vast een rondje gelopen om het schip te verkennen, en besloten dat het open achterdek, waar niemand zat, onze plek zou gaan worden. Vanaf hier hebben we ook rustig het vertrek van de ferry kunnen meemaken, waarbij we werden uitgezwaaid door een hert met twee kleintjes. Het was alleen nog wel erg koud op het achterdek, dus al snel besloten we naar binnen te verhuizen. Van een aantal luxe stoelen op de ramen gericht maakten we onze plek. Het was gelukkig erg rustig op de boot. Niet meer dan 200 gasten maximaal, waarschijnlijk nog veel minder, dus plek zat!

Na wat half slapen verscheen de zon en vertrokken we weer richting het achterdek, waar ondertussen meerdere mensen de zon hadden ontdekt, waaronder opvallend veel Nederlanders in de omroep max leeftijd. De bbq was al aangestoken, dus we lunchten met een broodje bratwurst van de bbq. Na een dik uur vertrok de zon weer en werd het weer koud,en zijn we terug naar binnen vertrokken.

Hoewel we langs mooie eilanden en bergen vaarden, viel de inside passage als geheel tegen. Regelmatig klonk er een dingdong voor een bezienswaardigheid, maar vaak ging het hier om vuurtorens of andere dingen die je niet goed vanaf de boot kon zien. Dieren spotten was vanwege de afstand ook bijna niet te doen en vanwege het vroege vertrek heb ik bijna de eerste helft van de reis niet bewust meegemaakt omdat ik half wegdommelde. Erg jammer. Niet dat ik in die tijd veel gemist heb overigens.

Nadat we nog even in de zon op het achterdek hebben gezeten, besluiten we vroeg te gaan eten, om klaar te zijn als we zo misschien in walvissen terratorium komen. In het restaurant wordt een varend buffet geserveerd met van alles wat. Mais basilicumsoep en oestersoep vooraf, beef, zalm, kip masala, groente ravioli, tien soorten salades en een uitgebreid toetjesbuffet met chocoladetaart, mint chocolade, cheesecake, appeltaart en nog wat dingen. Als Nick voor de tweede keer eten haalt zwemt er net een dolfijn langs. Als er wordt geroepen dat er een groep walvissen aan de andere kant langs de boot zwemmen, gaan we snel die kant op. Veel meer dan een staart die het water in gaat zien we helaas niet.

Na het eten gaan we terug naar onze luxe stoelen. We speuren met onze verrekijkers rond en spotten een aantal dolfijnen, maar helaas wel ver weg, tot we wat water zien spuiten en heel ver weg een walvis kunnen zien onderduiken. Als we terug naar het achterdek gaan gaat de zon al bijna onder, wat mooie plaatjes oplevert. Daarna zien we port Hardy al liggen. Hoewel het een mooie reis was, was het qua dieren teleurstellend en was het ook echt te lang, zeker in combinatie met het vroege opstaan en de daaruitvolgende brakheid.

Bij de ferry stond een schoolbus te wachten die mensen voor 7,50 bij hun hotel in het centrum afzette. Wij zijn ook ingestapt, en als een na laatste werden we bij het Telco house, onze b&b voor vannacht, afgezet. Hier werden we op straat al vriendelijk begroet door twee oudere mensen die ons verwelkomden in ‘ons’ deel van hun huis. We hadden een eigen slaapkamer, woonkamer met bank en ontbijttafel, en een kleine badkamer. Echt net alsof we een eigen klein huisje hadden. Het ontbijt kon geserveerd worden wanneer we wilden, en als we wat nodig hadden hoefden we enkel op de deur te kloppen. We waren echter doodop van de reis, dus na het douchen gingen we richting bed. 15 uur varen (+ 2 uur wachten) is erg vermoeiend.